Den gamle bydel - ganske imponerende
Trapperne op til toppen af bymuren, gjorde at vi sprang turen over. Prisen på 250 kr for hver var også i overkanten, synes vi
Flere trapper på bymuren i baggrunden
På tur med svævebane
Udsigt ud over den gamle bydel
Skibet vi skulle med, lå yderst - der kan være op til 30 skibe på række, men det oplevede vi ikke undervejs
Lidt spiseligt inden vi gik ombord for aftenen
Aftenhygge med en enkelt drink på 1 L til deling
Swim stop ved en bugt, rigtig lækkert rent vand
Ankomst til øen Sipan, hvor der ikke skete alverden
Fruen var også i havet
Ankost til øen Korcula, hvor vi gik rundt i 3 timer, spiste til aften og fortrak til skibet ved 20.00 tiden, da det trak op til uvejr
Ankomst til Øen Hvar, hvor vi også gik en del rundt, spiste til aften, og var retur på skibet ved 21 tiden
Ankomst til Split
Imponerende som skibene bare lægges side om side ved kajen
Vores hotel, som ikke ser ud af meget udefra, men værelset blev opgraderet til penthousse, og var det bedste på ferien
Lidt lir foran borgen
Afslapning på havnepromenaden
En af de mere specielle ture, der blev arrangeret fra kajen
Spisning den sidste aften i Split
Tidlig fotos af borgen, hvor solen ikke gav modlys i kameraet
Næsten mennesketom var torvet foran foran vores hotel om morgenen
Den lyse bygning var vores hotel i Sibenik, nok det dårligste værelse på ferien
125 trapper op til borgen, her sprang fruen lige over
Vi var gode til at hygge
City hall
Ankost til Zadar, op med benene ved poolen
I kø under turen til Plitvice nationalpark
Det var en fantastisk oplevelse, men hold k... det var anstrengende, og vi gør ikke noget tilsvarende fremover
Afslapning om fredagen inden hjemrejse lørdag d 6. august
Vores rejseplan
Cruise beskrivelse
Cruise ruten, dog ikke helt som den vi var på. Kan ikke finde noget der ligner, men det er tæt på

Efter 3 år uden udlandsrejser, var vi i juli/august 2 uger i Kroatien. Vi havde bestemt, at det ikke skulle være en typisk charterferie, så gennem Jysk rejsebureau havde vi booket overnatning 4 forskellige steder + et cruise med øhop i Adriaterhavet mellem Dubrovnik og Split

I Dubrovnik havde vi 2 overnatninger, 5 overnatninger ombord på skibet. Derefter 2 i Split og Sibenik, og 3 i Zadar.

Vi ankom til Dubrovnik 23. juli og der besøgte vi den gamle bydel, med flotte og velholdte historiske bygninger – hvor en del af Game of Thrones var optaget. Vores plan var at gå de 2 km rundt på bymuren, men måtte opgive tanken på grund af mange trapper derop og undervejs på ruten. Svævebane til udsigtspunkt blev også besøgt

Mandag var der transfer dag og indtjekning på skibet, som skete med lidt forvirring. Vi fik tildelt en kahyt med bedre plads end vi tidligere har oplevet. Skibene lå side ved side, og man skulle krydse op til 13 skibe, for at komme til det rigtige. Det er med at ramme den rigtige række første gang. Vi skulle dog kun krydse 2 skibe. Der var 30 gæster om bord, bla en gruppe på 20-22 unge i start 20’erne. De skaber noget liv på båden, går i byen om aftenen, og de fleste sover længe om morgenen.

Dagene bestod af morgenmad og frokost på skibet, afslapning og et eller to swim stop …. det var rigtig lækkert med badning i i klart havvand. Hen på eftermiddagen ankom vi til en ny ø, hvor vi så gik lidt på opdagelse og fandt et sted at spise til aften. Ved 8-9 tiden var vi som regel retur på skibet, fik en drink eller to og slappede af inden sengetid. Rejse- og sejlplanen kan ses sidst i billede rækken.

Fredag aftes ankom vi til Split, tjekkede ud fra båden lørdag morgens og ind på hotellet kl 11. Vores værelse er opgraderet til et penthouse værelse, og det skal de ikke høre noget for. Dagen skulle egentlig have været afslappende, og vi slappede da også af på værelset et par timer, inden vi begav os ud i varmen. Og ja, det ene skridt tog det andet undervejs rundt i nærområdet. Vi var forbi Diokletians Palads, som blev tjekket mere ud dagen efter. Ud over det, var vi omkring havne promenaden og på jagt efter et sted at hæve penge, hvor de ikke tog 10-15% i hæve gebyrer…. banditter  😠

Mandag 10.30 blev vi afhentet på et opsamlings sted 500 m fra hotellet, da der ikke kan/må køre biler i den gamle bydel. Efter halvanden times kørsel ad snoede bjergveje blev vi sat af ved havnefronten i Sibenik. Vi kunne ikke lige finde vej til hotellet, så Google map blev brugt. Det viste sig at hotellet også lå i Sibenik’s gl bydel, op ad 55 trapper. Jeg fik en fra hotellet til at bære bagagen op ad trapperne, for det anså jeg for en umulig opgave at klare selv - og fruen var nærmest grædefærdig ved udsigten til trapperne. Men det gik, selv om det tog sin tid. Godt kæmpet ....

Dagen derpå ville vi slappe lidt af i dag, og kun kigge på den nærliggende borg. Det blev så kun mig, det besteg de 125 trin derop …. blot for at gå ned igen, da der skulle betales 75 kr i adgangsbillet ….. og hvem havde pengene? I stedet gik vi ned af andre trapper og kom til vandet, hvor vi havde et pitstop og nød noget læskende. Var en anelse træt i benene efter de s ….. trapper

Onsdag gik turen mod sidste stop på vores ferie, Zadar. Vi tjekkede ind på et hotel, der er noget større end de tidligere hoteller, med pool. Det skulle bliver godt med et par afslappende dage

. Stien zigzaggede op af bjergsiden. Fik ikke lige talt hvor mange niveauer der var, men et gæt er 10. Mere end 14.500 skridt viste mobilen efter dagens oplevelse, men da der har været perioder uden forbindelse, er mit gæt på 20.000 skridt ….. Ikke så underligt at vi var smadrede bagefter

. Havde vi på forhånd kendt til strabadsere, var turen ikke blevet booket ….. 🤒

Men først var vi på en heldagstur til Plitvice nationalpark, og det skulle vise sig blive en stor oplevelse, men også med en masse strabadser undervejs. Smalle ujævne stier, stejle stigninger og et uendelig antal trapper. Især den afsluttende stigning var hård, og jeg frygtede faktisk at fruen ikke klarede den op

. Det er f…. godt klaret

Den sidste dag stod den på max afslapning ved poolen og hotellet, lørdag d 6. kl 16 blev vi afhentet på hotellet og køry til lufthavnen, hvor vi efter planen flyver mod Hamburg 20.15. Her henter Christoffer os, og så gir det mod Yding, efter bagagen var flyttet er flyttet over i vores bil, som havde stået parkeret i Moltrup.

Status efter ferien;

_ vi gik ca 120.000 skridt og 90 km, så der var brug for ferie efter ferien 😀

- vi rejser fremover ikke sydpå i juli/august, det er simpelthen for varmt og fruen kan ikke klare det

- vi må erkende at et Cruise ikke er noget for os. Der er for lidt tid til at opleve noget på ankomst stederne og vi duer ikke til at lave ingenting på en båd. Men det var det vi trængte til, da ferien blev booket

- vi må også erkende, at denne rejseform med flere hotel skifte undervejs, ikke bliver noget vi gør i fremover. Der er for meget spildtid

Alt i alt har det nu været en god ferie, og vi har ikke fortrudt valget af land og ferieform - men rejseformen gentages ikke

Nyeste kommentarer

04.01 | 09:26

Det er dejligt at se hvordan året er gået for jer. Tillykke med det nye barnebarn.

23.08 | 21:59

Hej I 2 tak for en rigtig god fest, og tak for at I har overskud til at ræ...