Det verdenskendte Shaolin tempel fra det femte århundrede
Vi besøgte Longmen-grotten
Kæmpe skib bygget i ren jade
Tang-dynasti-teatret - flot show.
Chongqing, byens vartegn; den høje Vildgås-pagode
Krydstogt på Yangtze-floden.
Xiling-kløften
Yichang, hvor vi oplevede et af menneskehedens største bygningsværker, verdens største vandkraftsdæmning, De Tre Kløfters Dæmning. Millionvis af mennesker er blevet flyttet og genhuset for at gøre plads til bygningsværket og for den forhøjede vandstand.
Udendørs fitness
Suzhou, som er kendt for Kinas smukkeste og verdensberømte haver
På tur i cykel taxa
Lokalt fiskemarked
Kinesisk havekunst
Byens smalle kanaler
Long Jing te-distriktet, hvor de dyrker den verdensberømte dragebrønds te
Til te cermoni
Ankomst til Shanghai. Udsigt fra Orientens Perle
Byrundtur i Shanghai

Sommeren 2007 var vi på 3 ugers rundrejse i Kina sammen med min mor og svigermor. En fantastisk oplevelse, både for os og sandelig også for mødrene. Nedenstående rejsebeskrivelse er taget dels fra hukommelsen og dels fra rejsebureauets rejseplan.

Første stop var i Beijing, hvor vi oplevede Den Kinesiske Mur, Den Forbudte By, Himlens Tempel og Den Himmelske Freds Plads. Oplevelserne stod i kø i denne by.

Der efter gik turen til Luoyang med det verdenskendte Shaolin tempel fra det femte århundrede, så de smukke buddhaskulpturer og oplevede den berømte Kung Fu-opvisning af munkene. Templet og pagoderne er på UNESCOs fredningsliste.

Vi besøgte Longmen-grotten, der også er på UNESCOs verdensarvsliste. Her er indisk inspirerede og buddhistiske statuetter hugget ud i klipperne.

Med nattog kørte vi til det samlede Kinas første hovedstad Xi’an, hvor vi oplevede Kejser Qins unikke terracottahær, som senere er blevet dateret til år 221 før vores tidsregning. Nu er ca. 8.000 soldater - med forskellige ansigtsudtryk udgravet - og heste med stridsvogne. Alle i naturlig størrelse. Terracotta-soldaterne er et af verdens vidundere og er også på UNESCOs bevaringsliste.

Derefter besøger vi Den Store Moské i Xi’an fra år 742. Vi gik en tur i de smalle gader i det muslimske kvarter, hvor gadehandlerne tilbyder alverdens varer fra deres boder og butikker. Om aftenen spiste vi dumpling banket – en stor kinesisk specialitet. Herefter tog vi i Tang-dynasti-teatret for at opleve et flot show.

Derefter fløj vi til Chongqing. I Erling Park så vi kæmpemaleriet med de tre kløfter, vi skal sejle igennem og en model af dæmningen. I den gamle bydel, Ciqikou, oplevede vi en fantastisk atmosfære med de gamle huse fra Ming- og Qingdynastiernes tid.

Byens vartegn blev besøgt; den høje Vildgås-pagode. Derefter fløj vi til Chongqing. I Erling Park så vi kæmpemaleriet med de tre kløfter, vi skulle sejle igennem og en model af dæmningen. I den gamle bydel, Ciqikou, oplevede vi en fantastisk atmosfære med de gamle huse fra Ming- og Qingdynastiernes tid. Senere gik vi om bord på cruisebåden, der gav os storslåede oplevelser på Yangtze-floden.

Først sejlede vi gennem den smalle Qutang-kløft, der er kendt for sin spektakulære natur med klipper og bjerge ude i floden. Vi passerede Wu-kløften, der er flodens smukkeste sted, omkranset af meget stejle bjergsider. Om eftermiddagen besøger vi Shennong-strømmen. I små både sejlede vi ind til det, der er kendt som ”De tre små kløfter”. Vi sejlede gennem Xiling-kløften, som er det længste af de tre pas på hele 70 kilometer. Strækningen er kendt for sine mange strømhvirvler.

Vi ankom til Yichang om morgenen, hvor vi oplevede et af menneskehedens største bygningsværker, verdens største vandkraftsdæmning, De Tre Kløfters Dæmning. Millionvis af mennesker er blevet flyttet og genhuset for at gøre plads til bygningsværket og for den forhøjede vandstand.

Vi fløj videre til Shanghai og kørte til Suzhou, som er kendt for Kinas smukkeste og verdensberømte haver. Tidligt om morgenen skulle vi med cykeltaxi for at se de lokale lave Taj Ji – den kinesiske kombination af morgengymnastik og meditation. Vi så morgenindkøb på det lokale grøntsags og fiskemarked, inden vi spiste sen morgenmad på hotellet. Wăngshī Yuán (Master Of The Nets’ Garden) er et af de bedste eksempler på klassisk kinesisk havekunst. Byen er designet ud fra den centrale sø og rummer mange pavilloner, broer og klipper kombineret med smuk beplantning. Vi sluttede dagen på en silkefabrik.

Den mindste og smukkeste have i Suzhou, er Wăngshī Yuán (Master Of The Nets’ Garden), som er et mesterstykke af kinesisk havedesignkunst. Efter frokost kørte vi til den smukke kanalby Wuzhen med næsten 2000 års historie. Vi besøgte en lokal risvinsfabrik og et lille museum for gamle træsenge. Vi overnattede i Wuzhen Water Village Hotel ved kanalen.

Dagen efter tog vi på morgenvandring og en uforglemmelig sejltur på de charmerende kanaler. Vi kørte til Hángzhōu, hvor vi besøger templet for sjælens hvile, Ling Yin, med sine høje Buddha-figurer. Vi besøgte også museet for traditionel kinesisk medicin. Derefter besøgte vi Long Jing te-distriktet, hvor de dyrker den verdensberømte dragebrønds te. Vi fik en indsigt i den kinesiske te produktion og lærer om den grønne tes fortrinlige indvirkning på kroppen.

Vi sluttese af med et par dage i Kinas næststørste by, Shanghai, der har cirka 20 millioner indbyggere. Her besøgte vi det gamle kinesiske kvarter med sine te-huse, apoteker og kinesiske bygninger. Vi besøgte The Bund, hvor vi bl.a. oplever de gamle britiske koloni-stils-bygninger på havnefronten ved Huang Pufloden. Derefter besøgte vi et arbejderhjem og derefter tv-tårnet, der kaldes Orientens Perle. Fra det 263 meter høje tårn havde vi et fantastisk overblik over byens imponerende skyline. Inden afrejse havde vi en dag til fri disposition.

Dette var afgjort en kæmpe oplevelse, at rejse i et land uden megen turistme og med rigtig mange spændende seværdigheder undervejs. Rejsen kommer helt sikkert ind på top 3 over vores rejser

Nyeste kommentarer

04.01 | 09:26

Det er dejligt at se hvordan året er gået for jer. Tillykke med det nye barnebarn.

23.08 | 21:59

Hej I 2 tak for en rigtig god fest, og tak for at I har overskud til at ræ...