Vi ankom til Johannesburg midt på aftenen dag 1, og blev indlogeret på et hotel for natten I Pretoria ved midnatstid. Dagen efter var vi på en rundtur i Pretoria inden turen gik mod Matswani, bl.a. til det imponerende Voortrekker monument der er skabt som en hyldest til de ca 14.000 pionerer der i årene 1835-1854 begav sig ud på nybyggervandring fra Cape Town

Undervejs var der tid til en forfriskning og lidt spiseligt

Vel ankommet til Matswani mødte dette syn os fra pool/bar området, hvor frokosten skulle indtages

Resten af dagen blev brugt på lidt afslapning efter turen og med at nyde synet af de mange dyr

Første morgen på Matswani og det søde personale tog godt imod os

Efter morgenmaden gik turen ud i naturen, hvor der blev informeret om programmet for opholdet og fortalt om naturen i området

Vores transport rundt på Matswani

Pool/bar området på lodgen

En Kudo, meget udbredt på Matswanis område

Første fotosafari foregår om eftermiddagen dag 3 - her en impala, smukt dyr

Chefguide stolen er indtaget for en kort stund

Vi så rigtig mange giraffer, store som små og ofte meget tæt på køretøjerne

En gnu krydser uberørt vores vej

4. dagen er en heldags tur til vildtlivs reservat, hvor tilskadekomne dyre rehabiliteres og sættes ud i det fri, når de er kommet sig igen. Der findes bl.a en del geparder, hvor jeg klappede og aede denne fætter

I et større indhegnet område kørte vi blandt geparderne, lige omkring deres fodrings tid

Så er er serveret

smuk fugl jeg desværre ikke kender navnet på

Området med hyæner, også omkring fodringstid

Smuk giraf fanget med kameraet på ca 300 m afstand

Det samme med denne flodhest

Om aftenen var der tribal evening, hvor vi bl.a skulle spise med fingrene. Som reglerne foreskriver, måtte kvinderne først spise, når mændene havde været ved gryderne - til stor morskab blandt de mandlige deltagere

Efter spisningen var der stammedans, det var rigtig flot og underholdende

Om morgenen på dag 5 var der vandretur i området, rigtig spændende at gå i naturen og få fortalt meget forskelligt af natur guiderne

På vej fra vores hytte til afslapning efter vandreturen

Efter frokost var der udflugt til et specielt indrettet udkigsområde, hvor mange dyr dukkede op for at drikke

Om aftenen var der natsafari med efterfølgende spisning i det fri. Som sædvanlig lækker mad

Om morgenen på dag 6 var der afgang kl 7.30 efter morgenmaden, og sidst på formiddagen var der champagne brunch med udsigt over et vandhul, hvor masser af dyr samledes

Undervejs var der flere af disse termitbo

Flot udsigt fra vores brunch

Dag 7 var der afgang kl 05.00 til Pilanesberg National Park, hvor vi kunne forvente at se flere og andre dyr end dem, vi stødte på ved Matswani

Fodringstid

Giraf i nærbillede

Vortesvin med unge

Vi mødte rigtig mange elefanter. Denne krydsede vejen med ca 5 meters afstand til safari køretøjet

Vores guide spottede disse næsehorn fra grusvejen, og tog en hurtig beslutning; vi skulle tættere på. Safaribilen blev kørt rigtig tæt på, vel ikke mere end 5-10 meter fra disse

Krydsende zebraer, et flot syn

Elefant famile ved stort vandhul

Ved vandhullet var der også forskellig farer

3 af vores vildt guider

Legesyge unger tumler ved vandhullet

Flot udsigt ud over dalen, med elefanter i forgrunden

En flok elefanter spærrede vejen en stund. Bilen i baggrunden bakkede naturligt nok for at holde en vis afstand

Vores hytte til højre, om morgenen dag 8

Besøg på skole om formiddagen

Billede fra grusvejen, hvor vi blev samlet op inden udflugternes start

Afgang til game drive, som safari turene hedder

Ankomst til Sunset Rock sidst på eftermiddagen, til forfriskninger og flot solnedgang

....og sådan slutter denne lille fremvisning fra vores ferie. Det har været svært at vælge så få billeder blandt de ca 1700 billeder, det blev taget på turen. I har kun set en meget lille del af billederne Dag 9 kl 8.30 var der afgang til Johannesburg, med rundvisning på Apartheid Museet og tur rundt i Soweso. Dagen efter hen på eftermidagen var vi hjemme igen, med en masse skønne minder fra en fantastisk rejse. Afrika er et stort land, og hvem ved om fremtiden bringer os dertil igen en gang i fremtide

Så kom dagen hvor vi skulle af sted på vores drømmeferie, en drøm vi har haft de sidste par år og juletid 2014 begyndte vi at undersøge hvilke muligheder der var - og hvad sådan en drøm koster.

Ret hurtig blev vi klar over, at der ikke blev råd til de 3 uger vi havde planlagt, og vi kunne heller ikke få råd til alt det vi gerne ville opleve. Ikke i denne omgang i hvert tilfælde. Det første tilbud med alle ønskerne lød på mere end 40.000 per person og selv med reduceret antal dage og ønsker, endte det laveste tilbud på godt 23.000. Stadig ret dyrt syntes vi, så vi havde faktisk parkeret drømmen for en tid.

I januar 2015 var der så rejsemesse i Herning og vi tog dertil for at undersøger de forskellige mulige rejsemål. Tilfældigvis faldt vi over Store Verden's stand, som havde et messetilbud vi ikke kunne sige nej til, til en pris af 11.990. Se det var straks et mere passende beløb, så vi slog til og dermed kunne vi tage af sted til Matswani Safari Lodge nord for Johannesburg

Klik på de enkelte billeder for at se uddybende bemærkninger 🙂

| Svar

Nyeste kommentarer

04.01 | 09:26

Det er dejligt at se hvordan året er gået for jer. Tillykke med det nye barnebarn.

23.08 | 21:59

Hej I 2 tak for en rigtig god fest, og tak for at I har overskud til at række hånden ud til mig.